Julen borde handla mer om att ge

Nu för tiden kretsar julen kring julklapparna och julmaten i de flesta svenska hem. Så har det även varit i vår familj. Nu när vi har en liten tjej här hemma så har jag börjat fundera  över vilka signaler vi sänder henne. Jag vill inte att Hilma ska bli ett sådant barn som förväntar sig ett berg med julklappar och sedan knappt kommer ihåg vad de innehöll. Jag vill att hon ska uppskatta det hon får och förstå att det finns de som inte är så lyckligt lottade som vi är.

Jag har en idé om att Hilma varje år innan jul ska få plocka ihop några av sina gamla leksaker som vi kan lämna till en välgörenhetsorganisation. Sedan ska vi också tillsammans skänka en summa till behövande och prata om hur viktigt det är att man delar med sig och hjälper de som har det sämre. Det kan jag bli mycket bättre också. Förutom några enstaka mynt som jag stoppat i röda korsets insamlingsbössor så har jag inte delat med mig. I år blir det ändring på det. Jag surfade in på Plan Sveriges gåvoshop där man kan köpa en gåva för att hjälpa. Gåvobeviset ska vi sedan behålla för att påminna oss om att julen handlar om att ge, men man kan också ge det till någon annan i julklapp. På plans sida kan man också göra egna julkort i deras julkortsautomat och välja ett porto som ger ett barn en skolbänk, betalar en cykelambulans, hjälper i Afrikas horn eller betalar ett överlevnadskit.  Strunta i sistaminutenklapparna ni också och skänk ett mål mat eller en utbildning till en barnmorska här


Förhindra ett barnäktenskap för ynka 250 kr!


Kommentarer
Postat av: Plan Sverige

Tack för att du väljer att stödja Plan Sverige. God jul till dig och Hilma!

2011-12-20 @ 11:36:21
URL: http://blogg.plansverige.org/
Postat av: Moster

Ni kan också ta ett fadderbarn för 200 kr/mån!

Skänka en get. Ett träd. En toalett. Etc etc. Finns så många sätt att hjälpa och det känns så gott i hjärtat! :) <3



Kramar!

2011-12-26 @ 20:36:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


bloglovin

RSS 2.0