Historien om mitt företag

Imorgon börjar ett nytt år, jag älskar nystarter och 2012 kommer att bli ett awesome år för mig och min nya fina familj. Jag skrev ihop en berättelse om hur jag drivit mitt företag framåt saaakta men säkert fram tills nu. Det blev aningens långt, men så har ju resan också varit strapatsrik. Läs och begrunda…

- I januari 2007 registrerade jag Ebermark Design för att bedriva verksamheten vid sidan av min industridesignutbildning. Jag kan knappt tro att jag varit egen företagare i 4år. Jag köpte in utrustning för screentryck och började trycka naturinspirerad hemtextil. Det blev många feltryck då jag aldrig testat på tekniken och många trasiga symaskinsnålar, men jag är envis som få. Sålde gjorde jag på hantverksbutiker nere i Sundsvall, på bodans kiosk här hemma i byn samt på en webshop jag designade själv. Det var roligt och kreativt givande, men mycket pappersarbete med bokföring och annat. Då önskade jag att jag haft ett sparkapital så jag kunnat anlita någon till sådant. Dock lärde jag mig MYCKET om bokföring som jag haft nytta av senare. Vintern 09/10 fanns inte mycket tid över för företagndet då jag jobbade med examensarbetet så under den tiden stod företaget mer eller mindre stilla förutom att jag sålde det som jag hade på lager.

- Våren 2010, när jag gick sista terminen på min utbildning fick jag mitt första industridesignuppdrag. Det norska företaget Vestre bad mig göra en tillgänglighetsanalys av en av deras parkbänkar. I samma veva registrerade jag också om företaget till konsulttjänster inom industridesign. Nu hade jag ledsnat på det tidskrävande hantverksjobbet och hoppades på att få arbeta med det jag är utbildad som. Sommaren efter det hektiska examensjobbet tog jag ledigt några månader, men till hösten fick jag några uppdrag varav ett som kom var ett resultat av examensarbetet. Jag fick erfara att det krävs många timmar hårt arbete för att skapa kundkontakter. Hösten gick åt till mååånga telefonsamtal, möten, besök på branschmässor.

Jag var tvungen att göra hel del gratisjobb trots att man bör veta att ta betalt för sina tjänster, men inga företag ville ens tänka tanken att anlita en nyutexaminerad designer utan att se vad man går för och jag behövde börja tjäna pengar, men samtidigt ville jag inte ge bort idéer gratis. De flesta företag hänvisade i slutändan till finanskrisen och att de ville ligga lågt ett tag, jag hade minst sagt ett dåligt utgångsläge för att utveckla företaget. Hela hösten 2010 arbetade jag heltid med marknadsföring och designförslag utan att kunna ta ut någon lön. I oktober kontaktade jag inkubatorn Åkroken i Sundsvall och fick coachning och gratis kurser via dem. I november fick jag också börja hyra ett kontor där vilket kändes guld värt efter att ha jobbat hemifrån köksbordet .

Under perioden oktober till januari rörde det i alla fall lite på sig, då hade jag ett kortare skissuppdrag åt en innovatör i Göteborg och ett grafiskt designuppdrag i Stockholm. Jag designade också 2 hemsidor och gjorde den första pekboken. Idén till pekboken fick jag av att jag ville göra nåt av en del idéer till illustrationer jag hade. Jag kände också ett behov av att äntligen få se något eget ute i butikerna. Tyvärr hade jag inte så mycket pengar så det fick bli en spiralbunden bok till att börja med. NSD skrev en notis om mig och min bok och på mindre än 1 månad sålde jag 80 exemplar. Det var dessutom superkul att få se boken på bokus.se och i andra internetbokhandlar, skulle det lossna för mig nu?

I februari började jag känna av rejält graviditetsillamående - Hilma låg och växte i min mage. I 2 månader orkade jag inte göra mycket. Jag satt och mådde illa på kontoret och kände mig stressad över att inte ha några uppdrag på gång. Och ni ska inte tro att jag fick nåt från försäkringskassan som egen företagare och när jag gått på studiemedel de senaste åren.

Efter en trög vår var det under sommaren dags att knyta ihop lite uppdrag innan mammaledigheten. Jag genomförde logotyp- och hemsideuppdrag och jag mönsterskyddade en hylla som jag har planer på att hitta en medfinansiär till framöver. Jag jobbade också med att färdiställa andra upplagan av pekboken för att kunna skicka den i tryck. I juli började jag ta ut mammaledighet. Då gick det inte längre att sitta framför datorn med stormagen. 2 månader efter att Hilma föddes skickade jag boken i tryck och nu har jag äntligen 500 ex av en riktigt fin svanenmärkt pekbok på svenska, engelska och nord- och lulesamiska.

Pekboken har ju redan blivit omskriven i tidningen av duktiga Lina Norberg Juuso och ca 60 böcker har sålts. I januari börjar Micke ta ut pappaledighet och jag ska jobba lite smått några timmar i veckan. Främst ska jag arbeta med ett nytt varumärke som bygger på pekbokens bilder och produkterna kommer vara till barn. Förhoppningsvis landar jag några mindre konsultuppdrag också, men mest av allt ska jag njuta av min Hilma mellan jobbpassen. Det måste ändå vara det bästa med att vara egen företagare trots alla motgångar och hårda arbetspass. Det var historien om mina första skumpiga år som egen företagare.

Kommentarer
Postat av: Moster

Du är så duktig, Emmapigan! Jag önskar dig och din lilla familj, all lycka framöver!



Gott Nytt År!



Bamsekramar från mig och Julia

2011-12-31 @ 15:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


bloglovin

RSS 2.0